Ring nu: 70 66 66 20 info@a2dtolkeservice.dk

Nyheder fra A2D Tolkeservice

Her kan du følge med i hvad der sker hos A2D Tolkeservice. Når vi holder kurser, foredrag eller foretager væsentlige ændringer som er relevant for dig som tolkebestiller eller tolk, kan du altid holde dig ajour inde på vores nyheds side

Nye bookingsystem er klar!

Det er os en fornøjelse at kunne informere om, at det nye online bookingsystem er pr. 03.07.2017 tilgængeligt på www.a2dtolkeservice.dk. Efter utallige tests og gennemgang, har vi prøvet at få alle tolkebestillernes ønsker indarbejdet i vores nye system. Bla....

Tolkens rolle og ansvar
– neutralitet og etik



Tolkens rolle og ansvar er tæt forbundet med neutralitet og etik Neutralitet betyder på et overordnet plan, at tolken ikke har interesse i samtalens udfald, og derfor ikke foretager sig noget, der kan påvirke dens udfald. Tolken bestemmer altså ikke, hvad parterne siger, fordrejer heller ikke hvad parterne siger og tolker som 
 udgangspunkt alt, hvad parterne siger til hinanden, selv om vedkommende vurderer, at det for eksempel er meningsløst eller groft. Med andre ord: Tolken tager ikke ansvar for, hvad parterne siger og forholder sig neutral

Tolken som samarbejdspartner

Det gode samarbejde er når sagsbehandler og tolk betragter gennemførelsen af samtalen som en fælles opgave med en klar fordeling af opgaver og ansvar. Tolken føler sig fri til at rette på sproglige misforståelser mellem sagsbehandler og borger og føler sig respekteret for sin faglighed og dømmekraft.

Brugervenlig bookingsystem

Vi har endelig fået vores nye bookingsystem op at køre. Efter utallige tests og gennemgang, har vi prøvet at få alle tolkebestillernes ønsker indarbejdet i vores nye system. Bla. brugervenlighed og betjeningen af systemet skal være let, forståelig og behageligt,...

Gode råd til dig der bruger tolk

Hvad du kan gøre for at tolkningen bliver vellykket? Planlægning af samtalen: Afsæt mere tid til en samtale med tolk: alt skal jo siges to gange. Giv tolken en orientering om indholdet og hensigten med samtalen inden – især hvis det er en specielt vanskelig sag....